JURNAL : New Experience, Bad Encounter

Firstly, aku nak ucapkan terima kasih kepada En. Yatt dan isterinya Nadia kerana entri ini di dalam blog mereka. Thanks a lot guys!

Secondly, aku nak ucapkan tahniah kepada my friend, Puan Zacko Wacko AKA mamaikmal kerana kelahiran baru di dalam hidupnya. Take care dood!

So now back to my story..

So I'm back after about a month after my wedding. Sekarang ni masih sibuk dengan 'wedding aftermath' - i.e. nak cari rumah, nak pindah rumah, nak beli barang rumah etc. Kebanyakan orang cakap, kalau kenduri kahwin tu dah banyak habis duit, lepas kahwin lagi la banyak duit yang nak dipakai. Mungkin juga.. Semuanya harus dirancang dulu. Insyallah, boleh diatasi.

Aku juga sibuk dengan banyak urusan rasmi. Aku mengambil peluang bercuti kahwin untuk ke pejabat agama, jabatan imigresen, JPJ (road tax mati), jabatan pendaftaran, pesuruhjaya sumpah mahkamah dll. Actually that's the reason aku nak menulis di sini.

I have some complaints to make about counter services di Malaysia. Kalau yang pernah berurusan di kaunter mungkin faham maksud aku. Mungkin ada yang pernah mendapat layanan yang baik semasa berurusan di kaunter tapi aku rasa lebih ramai yang ada bad experiences. Bayangkan dalam masa 2 minggu, I had to deal with so many assholes and idiots I just couldn't believe it. Let me break it down for you..


First Bad Encounter

Place - JPJ, Wangsa Maju, 11.50 am

After getting my road tax, aku pun proceed untuk bayar. Asshole 1 is a Malay lady in her 40s.

Asshole 1 (A1) : 20 ringgit.

Me : (gives RM50)

A1 : Takde kecik ke?

Me : (nicely) Minta maaf, saya ada semua duit RM50. (tunjuk isi wallet)

A1 : (dengan kasar) Mana ada tukar. Takkan takde duit kecik.. Kitaorang kat sini kalau tengahari kitaorang kena simpan duit. Issshh...

Me : (dalam hati) Sapa suruh simpan semua duit?? 30 ringgit?? U don’t even have 30 ringgit change??

A1 : Tunggu tepi ni, nanti kalau ada duit ada la.. (sambil tekan next number)

Me : (bengang)

After a few while she manage to get change.

A1 : Nah duit.. (without looking at me)

Me: (grab the money rudely from her hand).


Second Bad Encounter

Place – Pesuruhjaya Sumpah, Mahkamah Alor Setar, 10.15 am

Aku proceed to the counter untuk buat urusan kehilangan passport. Asshole 2 is a Chinese lady, in her 40s. Mukanya masam dan ketat, seketat seluar kulit Amy Search dalam filem Fenomena.

Me : Kalau nak angkat sumpah untuk kehilangan passport kena isi borang apa ya puan?

A2 : Isi borang ni.. Nanti amik nombor datang balik..

Me : (after filling up the form, and waited 10 minutes for my number to come up). So, ini borangnya puan, ok ke?

A2 : (angrily).. Haiyaa, ini tak isi, ini tak isi.. sini tak sain.. macam mana mau terima?

Me : (suara kuat) mana la I tahu! You tak explain sama saya mana mau isi, apa mau isi. Kasi cakap la apa kena isi..

A2 : You tanya orang la ..! Pegi sana tepi.. (tekan next number)

Me: ( dalam hati) FUCK!

After asking someone how to fill up the form, and after paying RM4.00 at the payment counter. I waited 10 minutes (again) to submit the form to Asshole 2 again.

Me : (kasar) ok ke?

A2 : (selepas semak borang), You hilang passport ka? Kalau hilang passport dia ada borang khas dari imigresen. You kena ambik sana, bawak datang sini pastu you kena bayar semula RM4.00 la.. Imigresen tak bagitahu you ke?

Me : (dalam hati) WTF??!! Why didn’t you tell me earlier, bitch??!! I have to fucking come here and deal with you and fucking pay you again!!?? Argghh..!!


Third Bad Encounter

Place – Jabatan Agama Islam Kuantan, 10.30 am

Aku dan isteri ke sana atas urusan sijil nikah. Sampai di sana, dah ramai yang menunggu. Tapi the asshole pegi keluar minum pagi. Bosnya dah telefon dia, tapi dia cakap 'on the way'. After about 30 minutes, si asshole dan kawannya sampai, tersengih macam kambing kenyang makan rumput, sebab bos dia dah marah. Asshole 3 is a Malay guy, in her 30s.

A3 : (dengan kasar) dah semak semua details dalam borang ni?

Me : Dah semak, cuma alamat ni ada salah sikit. Sepatutnya...

A3 : (potong cakap aku).. Ha, betulkan dulu. (sambil buat muka bosan)

Me : (mula bengang dan betulkan alamat di borang)

Selesai semua, si asshole bagi aku resit tanpa memandang muka aku dan tanpa sebarang kata..

Me : Err, itu aja ke encik?

A3 : (mengangguk dgn muka bosannya yang dh mula menjengkelkan aku)

Wife : So bila boleh siap sijilnya encik?

A3 : (dengan kasar) baca kat belakang kertas hijau tu. Ada tulis..

Me : Kalau orang lain datang amik boleh ke encik?

A3 : (mengangguk sekali lagi dgn muka bosannya yang dah buat aku bengang)

Me : (dalam hati) Woi fucker!! Bagitahu la bila boleh siap, bila boleh ambik ke apa ke. Ni lepas bagi borang tu diam. Aku bukannya ambik sijil nikah tiap-tiap hari, mana la aku tahu apa nak buat! Dah la aku kena tunggu kau setengah jam sebab kau pegi makan, macam kau pulak yang tunggu aku lambat! Sepatutnya kau kena minta maaf dengan kitaorang. Susah sangat ke kerja kau..?? Pegi la mampus, bodoh!!!


Can you fucking believe it?? Actually ada lagi masalah macam miscommunication, salah info dan macam-macam lagi tapi aku highlightkan 3 experience aku dgn kaunter servis di atas. Orang-orang mcm diaorang ni la yang memburukkan nama kakitangan kerajaan di Malaysia. Aku pun kakitangan kerajaan (walau tak sepenuhnya), aku pun pernah berurusan di kaunter.

Kalau pelanggan baik kita layan dengan baik, kalau pelanggan datang maki hamun, kita boleh layan kurang baik sedikit tapi tetap dengan senyuman. Senyuman. Itu aja yang aku mintak. Service with a smile. Bukannya susah pun. Tapi itu la yang paling jarang aku nampak. Tolonglah berubah. Jgn layan pelanggan macam kau layan anak-anak kau. Kami bukan budak-budak. Remember, customer is always right.


P/S : Having said that, kudos to pegawai2 di Jabatan Imigresen Damansara, Putrajaya dan Alor Setar. Layanan yang diberikan semuanya dengan senyuman dan berbudi bahasa. So sapa yang tak reti bahasa, learn from them!

P/S/S: Just now, lebih kurang pukul 9.00 malam, cukup sebulan aku bergelar suami. To my wife, I love you :-). We made it baby! Here’s to thousands of months to come..

14 comments:

  1. carvedijan said...
     

    aku pon mmg ada problem ngan orang yang menjaga counter kat Malaysia ni. Pernah aku mengamuk kat TM point Klang pasal mamat yang jaga counter. That's why I try to avoid them if i have to.

    Nasib baik le dah ada cash deposit, m2u etc. At least biar dorang sedar yang tak lama nanti jawatan dorang akan pupus. No more assholes!!!

  2. miss meow said...
     

    having to deal with gomen people everyday membuatkan akku sedih dgn orang2 ni..
    akku nampak bagaimana derang bekerja keras sume (dealing with the public is not easy, esp when things go wrong wif the systems and machines that are beyond their power), dan akku sedikit bersimpati lah...

    dan akku cube sedaya upaya nak memahami tugas mereka.

    but ape2pun terjadik, being rude can't be acceptable at all (unless being provoked). i think sepatutnye sebelum derang diberikan jawatan as front-liners, derang ni patut masuk kelas BUDI BAHASA dan ETIKA.

    p/s: oi akku nak pulangkan dvd2 ko ni laaaa...

  3. Mensh said...
     

    Dah sebulan jadi husband rupanya, Selamat Pengantin Baru (tak terlambat lagi rasanya). Ingatkan diorg dah dapat naik gaji, dah takde la bad attitude service gomen ni, sama je laa kalo gitu. Mana2 yg tak mesra pelanggan tu, kasi jer turun gaji pulak, kita tgk macam mana. Happy nu yr 2008!

  4. sHa shinizzle said...
     

    happy new year, Edd

    dah sebulan yerk? time flies so fast... here's to endless months to come ;)

  5. Iced Nyior said...
     

    quite irritating nak deal ngan org blakang counter nie. so rude. But of course ada yg ok.

    Oh btw, selamat pengantin baru~!

  6. Nadia said...
     

    err..tahun 2007 takde bonus kan?..tu pasey kot?..heheh..
    anyway, hangpa dok mana la ni?..(percubaan untuk berbahasa utagha)..

  7. Edd Vedder said...
     

    ijan..
    kalau buat passport, renew road tax, angkat sumpah bleh buat online.. mmg aku tak pegi kaunter.. hehe.

    weh suen..
    ko ingat masuk kelas etika diaorang bleh berubah ke? It's in the genes.. BTW, nanti-nanti la DVD tu.

    mensh..
    epi niu year to u too. terima kasih.

    sha..
    thanks.. epi niu year.!

    iced..
    yup, avoid if possible. BTW, thanks.

    nadia..
    bonus takde, gaji naik. Tapi itu mmg x bleh dijadikan alasan.
    Kami la ni dh sewa ghumah kat seri kembangan. Tapi x 100% pindah lagi. Tapi dalam Januari ni jugak la kami meninggalkan Ampang dan menuju ke SK.

  8. Yatt said...
     

    Semoga terus 'berkembang' apabila menetap di seri kembangan nanti. Kui kui kui!!

  9. ~comei~ said...
     

    huhu.. me memahami...

  10. Nazim Masnawi said...
     

    "Kami la ni dh sewa ghumah kat seri kembangan. Tapi x 100% pindah lagi. Tapi dalam Januari ni jugak la kami meninggalkan Ampang dan menuju ke SK."

    Good news, fuckhead, aku tinggal kat SK. Vovin & Roy tinggal atas sikit. Ajami pun sekitar tu jugak.

  11. Edd Vedder said...
     

    good news? really..

    great, now we can organize tupperware party or annual chess game or whatever. We can call ourselves SK Clan!

    ..btw, aku kat Lestari Putra. Jangan2, budak2 bujang selang 2-3 rumah dari aku tu rumah korang.. cess!

  12. Nazim Masnawi said...
     

    Gua kat Pinggiran Putra, beb, betul-betul depan Jusco. Those damn Nazri, Ajami and Roy kat area situ.

  13. Edd Vedder said...
     

    La.. kat situ ke. Damn, dekat gila. Bleh la kalau nak sekali-sekala nak lepak. Tapi kat area situ kat mana yang best huh..? Maklumlah, aku ni org baru..

  14. Nazim Masnawi said...
     

    "Tapi kat area situ kat mana yang best huh..?"

    Emm, takde sebenarnya. Sbb biasanya kawasan situ tmpt tinggal org yang rajin bekerja. Org yang suka "sekali-sekala nak lepak" agak tak sesuai. Komuniti kat situ tak suka Melayu malas gini. Maklumlah, dekat dgn Putrajaya, so pemikiran tu akan ke-rightwing-an sikitlah.

Post a Comment