07 July 2006

Penang Stories..


Phew.. just got back from Penang. Outstation yg sangat memenatkan physically and mentally. Almost a week aku berada di Penang tapi only the last day sempat pegi jalan-jalan. Penang bagi aku adalah sebuah tempat nostalgik, banyak kenangan bersama family dan kawan-kawan aku di Penang. It was sort of like home, sbb penang adalah jiran negeri kelahiran aku.


Outstation aku kali ni memang mengundang banyak masalah. Kebiasaannya bila aku keluar outstation aku terpaksa deal dengan orang awam dan aku terpaksa melayan beribu-ribu karenah manusia. Ditambah pula dengan masalah scheduling dan miscommunication, aku boleh labelkan outstation kali ni the worst ever. Tapi aku sedikit beruntung kerana musim world cup sedang melanda. Jadi adalah source of excitement. Dan of course di Penang mmg tak sah kalau tak tengok live football matches di.. kedai nasi kandar..!! Mmg happening gila, dh mcm kat stadium. First semi-final match aku terpaksa tgk the first-half sambil berdiri sbb kedai Kayu Nasi Kandar terlalu pack hinggakan cashier pun terpaksa sacrifice kerusi dia pada customer. Hehe. Anyway it was fun.. and oh yeah, Forza Italia! Haha..


Bercakap pasal nasi kandar, aku sempat melawat kedai nasi kandar favourite aku seperti dalam gambar di atas. Restoran Kassim Mustafa, the pioneers of nasi kandar, the origins of 'kuah taruh atas' clan. I could still remember, arwah ayah aku mesti takkan lupa utk bawa kami sekeluarga makan di kedai ni everytime we went to Penang. Aku tak boleh describe kesyahduan di saat aku menjamah nasi kandar Kassim ini untuk kesekian kali. Akibatnya, 2 pinggan nasi kandar Kassim aku jamah. Memang nahas kalau aku terus tinggal di Penang. Alamatnya makin buncit la perut buncit aku ni. Kalau pergi Penang, jgn lupa singgah Kassim.


Satu lagi tempat yang perlu disinggahi is of course, Bazaar Chowrasta Road. Bagi aku Bazaar ni adalah tempat paling masam di dalam dunia. Bukan sebab baunya, tetapi di sebalik bazaar usang ini adalah syurga menjual pelbagai jenis asam, jeruk dan yang sejenisnya. Kalau tak tahu nak beli apa untuk souvenir, datang aja sini.. beli asam jeruk sekilo dua bawak balik KL.


Kalau ke Penang rasanya tak sah kalau tak ke Padang Kota. A place just to chill around, menikmati udara segar, mengamati ombak laut. Cuma satu yg aku perasan, Fort Conwalis sekarang dah tertutup dan ada admission fee. Hmm.. Aku juga tak lupa pekena sotong kangkung dan pasembor dekat medan selera Padang Kota. Mmg out of this world. Only in Penang.



Seperkara yg menarik, semasa perjalanan pulang dari pantai Batu Feringghi, kami singgah untuk solat Asar di sebuah masjid yg masih belum sepenuhnya siap. Apa yg menarik adalah masjid ini merupakan masjid terapung dan mempunyai rekabentuk luaran dan dalaman yang sangat indah. Sempat juga aku mencapai kamera aku untuk snap 1,2 gambar.


So that was Penang. FYI, bulan Julai adalah bulan yang paling sibuk dan mencabar dalam organisasi tempat aku bekerja. So this coming 2 weeks.. I'll be spending most of my time, night or day, rain or shine in the office. In fact the time now is 6.00 am, aku baru aja habis keja. 8.30 am masuk kerja semula.. Harap2 sempat aku update blog pasal world cup finale (..yg aku sure akan aku tonton beramai-ramai di pejabat).

Phew! Here we go..

4 comments:

Nazim Masnawi said...

Sebelum puasa thn lepas, aku gi Penang dgn bebudak opis. Backpack. Memang ternyata best, of course, minus Vovin, budak baik, Roy, etc.

Hujung thn lepas (24 Disember) lagilah gila babi; pergi balik hari, aku menyamar jadi lelaki serani bernama Bryan utk menarik perhatian adik pompuan member aku ni yg join kitorang masa balik (dia ni budak sekolah lagi, so... ehe, takleh pakai nama betul kan?). It works, tepat pukul 12, dgn penuh cinta, dia ucap Merry Christmas kat aku.

Sigh... moga-moga Tuhan maafkan dosa aku.

N a d i a said...

bapak aku pun suka lepak kat restoren nasik kandaq yg ko mention tu. skang ni kalo aku ajak yatt gi penang carik char kueteow sure dia saspen punye lah. haha. bukan apa, masa first pregnancy tu dulu, aku ngidam betui nak penang char kueteow. pastu second time pun kueteow gak.heheh..

anyway, selamat bekerja keras & forza italia!!

Edd Vedder said...

nazim,
u're one sick dude. may god have mercy on your soul..

nad,
nasi kandaq kassim mustafa mmg dah lama bertapak. Kiranya dah jd port makan geng2 otai dulu.
Pas ni kalau ko pregnant cari la nasi kandaq plak.. hehe

Lord Vorphalack said...

ngko tak sambar apa2 DVD ke...?
aku dgr kat sana kira mcm syurga DVD pirate...!