12 October 2005

Peace, Love and Nasi Kandar

It's been a hectic week. Too many things to do and too many things on my mind sampai takda masa nak update blog. Cuma sempat menempel kat blog orang and reply msg dekat tagboard aja. Friday lepas aku balik kampung. I don't know why kali ni aku macam excited sangat nak balik kampung untuk sambut puasa. Maybe sebab lama tak balik, and rindu kat mak aku. Or maybe sebab kawan2 rapat aku semuanya nak balik walaupun keadaan kewangan masing-masing dalam keadaan yang tidak begitu stabil. But anyway it was worth it. Hari jumaat ari tu aku keluar awal sket dari ofis sebab kawan aku Fariz and Jimi decided that we should gerak before berbuka puasa untuk jimat masa. Tapi as usual, dengan keadaan trafik di KL time orang keluar ofis, dicampur pulak dengan sesat diaorang masa nak datang jemput aku kat umah (..3-4 kali datang pun sesat lagi..!), diaorang sampai depan umah aku tepat time orang azan maghrib. The journey seperti biasa memang sempoi although a bit tiring. We met with my other friend Shah and his wife (..and his new Honda City!) in Sg Perak R&R. Biasalah, bila kengkawan lama berjumpa, ada saja la cerita yang keluar sampai tak sedar dah dekat 1 jam jugak kitaorang lepak kat situ. That's what I love bila balik kampung dengan kengkawan aku. Memang fun and a bit thrilling. And u can also save a lot of money bila balik kampung berkongsi kereta. Sampai di Alor Setar dalam pukul 3.00 camtu, kami decide nak pegi sahur and where else - Yasmeen Nasi Kandar! Aku tak tahu kenapa, tapi nasi kandar di Alor Setar memang tak sama macam nasi kandar di KL ni. Everytime aku balik kampung memang hampir pasti aku akan singgah kedai nasi kandar. Kalau tak Yasmeen, mesti pergi Ali (..which is by the way, serves the best nasi kandar EVER!). Entah berapa banyak tepung kas-kas yang dituang ke dalam nasi tu pun aku tak tahu. Yang aku tahu bila makan memang sedap dan puas hati. Aku yakin kalau korang tanya sesapa pun orang asal dari Alor Setar kebanyakannya memang suka makan nasi kandar. We're addicted to it, man!

Sampai umah aku dalam kul 3.40 camtu, aku pun dah ngantuk gila. Tapi tepat pukul 5.00 mak aku kejutkan aku bangun sahur pulak. Walaupun perut aku dah kenyang gila makan nasi kandar tadi, tapi bila terpandang aja lauk pauk atas meja selera tiba-tiba datang. Cadangnya nak rasa sikit aja. Tapi maybe sebab aku dibesarkan dengan makanan lazat mak aku, banyak jugak aku makan sahur pagi tu. Lagipun salah satu reason aku balik kampung ni disebabkan terlalu rindu nak makan masakan mak aku yang tak pernah berubah rasa sedapnya dari dulu. Mak aku memang champion bila bab masak memasak ni. Ini memang diakui oleh ramai orang yang dah makan masakan dia. It's perfect. Aku pun terpikir, kalaulah aku masih tinggal dekat kampung, memang bertambah besar la badan aku ni. Tiap-tiap hari dibesarkan oleh masakan Mama dan Mamak! Hehehe..

So now I'm back in KL. Back to the hectic, crazy living in the city. Living the daily routine redundant life. Over and over again. I remember one of my friend said to me while we were eating nasi kandar the other day, "..apsal bila aku balik Aloq Setaq aku rasa tenang?". And he was dead right. You only experience real, total calmness only when you're home. Your real home. It is where your head suits you right. I guess many of us who lives in the city went back home just for the sake of finding that peaceful escape. Even though it's only for a day or two. It's true what they say... home is where your heart is.

Issh..! Tak sabar plak aku nak balik raya..! :)

No comments: