28 September 2005

Favourite Cult Film - Vol. 1

Pertama sekali, biar aku jelaskan satu perkara - The Boondock Saints is a cult film. According to wikipedia.com, a cult film is a movie that attracts a small but devoted group of fans, usually failing to achieve considerable success outside that group. Bila sesuatu filem dikategorikan sebagai sebuah filem cult, bermakna tidak semua orang akan menyukainya. FIlem cult biasanya mempunyai kumpulan peminatnya sendiri yang akan menyukai filem tersebut kerana pelbagai sebab, dan The Boondock Saints merupakan salah satu filem cult kegemaran aku.

Pertama kali aku tengok filem ni ialah pada tahun 2000, setahun selepas ianya dikeluarkan. Waktu tu aku masih dalam kekaguman selepas menonton Tarantino's Pulp Fiction dan sering mencari filem-filem independent yang hebat untuk ditontoni. Aku beli VCD The Boondock Saints kerana tertarik dengan poster filemnya yang cool (..peranan poster filem penting sebenarnya). Aku dan kawan-kawan aku begitu teruja sekali selepas menonton VCD The Boondock Saints tapi sayangnya VCD tersebut hilang kerana terlalu kerap dipinjam. Setelah beberapa tahun mencari filem ini akhirnya dengan kuasa internet percuma di pejabat aku, aku dapat menonton semula kehebatan filem The Boondock Saints.

The Boondock Saints mengisahkan tentang 2 adik beradik Irish Catholic, Connor McManus (Sean Patrick Flannery) dan Murphy McManus (Norman Reedus) yang tinggal di Boston. Semasa menyambut St Patrick's Day di sebuah pub yang dimiliki oleh seorang lelaki tua yang mempunyai Tourette's Syndrome, mereka didatangi oleh beberapa orang ahli kongsi gelap Russia yang memeras ugut. Setelah tercetusnya pergaduhan dan pembunuhan, adik beradik McManus bagaikan telah mendapat satu mimpi (..they think they were blessed by god) yang mereka harus menjalankan tanggungjawab untuk menjadi vigilante and go around from day to day 'cleaning up the streets' of evil men, low life's, scum bags, and mobsters. Willem Dafoe berlakon sebagai agen FBI Paul Smecker (..who is also happens to be gay) dan David Della Rocco berlakon sebagai teman baik adik beradik McManus ini yang menyertai mereka dalam menjalankan kerja-kerja 'pembersihan'.

Filem ini hanya ditayangkan di 5 buah pawagam when it was released. It was badly received by the public mainly because filem ini dikeluarkan semasa berlakunya tragedi Columbine High School shooting di US. Bad timing for a vigilante movie. Ada juga rumours yang mengatakan pengarah filem ini, Troy Duffy bertelagah dengan adik beradik Weinstein di studio Miramax. Disebabkan itu Miramax enggan untuk release filem ini secara worldwide. Filem ini akhirnya menjadi sebuah filem 'straight to video' tetapi menjadi salah satu filem yang top dan dari situ mula mencapai status cult.

Apa yang aku suka tentang filem ini adalah originality. Kebanyakan pengkritik professional membenci filem ini kerana mereka menganggap Troy Duffy cuba untuk menjadi Quentin Tarantino. Mungkin juga kerana cerita hidup mereka sama (..small-time indie director get picked up by a major studio to direct a 'cool' movie). Tetapi bagi aku Troy Duffy walaupun tidak sehebat Tarantino tetapi ada sentuhan tersendiri. Filem ini tidaklah begitu sempurna kalau dilihat dengan teliti tapi sebagai sebuah filem low-budget ia mempunyai aksi dan jalan cerita yang menarik. Sememangnya filem ini padat dengan tema ketuhanan Katolik tetapi bukan itu yang menarik perhatian aku. Aku tertarik dengan persoalan tentang morality in this film. Is killing for good, good? Are people allowed to take justice in their own hand? The McManus brothers percaya kepada 'Veritas' dan 'Aequitas' which is Latin for Truth and Justice (..perkataan tersebut ditatu pada tangan mereka), tetapi perlukah mereka mencari truth dan justice tersebut tanpa kawalan undang-undang? Pada end credits film ini terdapat satu mock 'interview' dengan orang ramai yang memberi pendapat tentang perlakuan adik beradik McManus yang digelar Saints ini. Are they saints or sinners? Mock interview ini merupakan salah satu scene kegemaran aku dalam filem ini. Dari scene tersebut (..yang nampak real) aku dapat lihat yang Troy Duffy cuba untuk memaparkan pelbagai reaksi manusia yang tipikal dalam mengadili sesuatu morality issue. What I also love about this movie is that it employs a messed up time frame system, which jumps from day to day always leaving you guessing, but comes together in the end. Walaupun time cut scene ini sudah biasa digunakan dalam filem (..kadang-kadang overused) tetapi it is being used to fantastic effect in this film. It brings the story extra layers and meanings it would not have had otherwise. Dari segi lakonan walaupun at times a little bit over the top (especially Dafoe) tetapi masih believable. Watak kegemaran aku bukanlah salah seorang dari adaik beradik McManus tetapi David Della Rocco, the reluctant vigilante yang memang clumsy dan kelakar. Walaupun dalam filem ini the level of violence and profanity memang tinggi (..there's a famous line in the movie when Rocco spits out about a dozen F word in a row!) tapi aku rasa ada lagi filem yg lebih ganas.

The Boondock Saints is a really funny film, packed with a constant level of amused anger. It is a real surprise for such a small budget movie but with a witty and intelligent script and perfectly done performances, it is kind of hard to believe that so many people overlooked this movie. If you're looking for an Oscar type movie with megastars, expensive budget and explosive action sequences, I suggest you look somewhere else. If you're looking for an entertaining one and a half hour movie, The Boondock Saints is highly recommended.

3 comments:

Nazim Masnawi said...

Dgr cerita nak buat sequel. Betul ke?

Edd Vedder said...

yupp.. Boondock Saints II: All Saints Day. Tapi dulu katanya nak release september 2005. Ada plak kata tengah in production. Ada yang kata tak jadi.. tak tahu mana yang betul..

三重古天樂 said...

酒店經紀 酒店小姐 酒店經紀公司
台北酒店工作 台北酒店經紀人 酒店兼差 酒店兼職 酒店公關便服店 酒店上班 台北酒店上班 酒店打工 酒店工作內容 酒店pt 台北酒店 便服店 禮服店 酒店 酒店工作 酒店上班時間 酒店上班薪水 酒店上班內容 現領 當日領
打工兼職 打工兼差 酒店營業時間 酒店面試
酒店經濟
差点近くで分かりやすく酒店經紀、ショッピングや観光の酒店打工途中にも立ち寄りやすい場所酒店工作です。
店名になっている酒店上班參和院とは酒店兼差その発音から台湾の酒店兼職農村部で見かけ打工兼差るレンガ作りの昔の建物(三合院)で、ナビは伝統的な台湾料理の店をイメージして訪問しました。が、実際に訪問してみると小洒落たカフェバーのような雰囲気で打工兼職、とってもスタイリッシュ!ちょっと意表を突かれました台北酒店
參和院の林ラオバン
酒店應徵參和院の林ラオバン

店名と店内の雰囲気のギャップ禮服店 について林奕寛ラオバン酒店(老板=オーナーのこと)に伺ってみると、「そのギャップこそがこの店のコンセプト。伝統的な台湾料理、とくに熱炒のメニューをそのままに、新しいスタイルと空間で提供しています」經紀。一般的な熱炒のような雑然とした店構えとは異なり、店内は明るく清潔打工。スタッフも丁寧で柔らかな物腰なのでのおひとり様や女子同士、そして中国語ができない人 台北酒店經紀でも入りやすい雰囲気です。まさに酒店薪水 、これまでになかった新しいスタイルの熱炒です。たび